English romantic organ music |
Groot-Brittannië is het land van kathedralen en koorscholen. Door de
eeuwen heen is daar een indrukwekkende kerkmuzikale traditie opgebouwd,
die in heel Europa grote bekendheid kreeg. Heel anders staat het met het
orgel. Buiten Engeland wordt romatische orgelmuziek uit de Britse traditie
nauwelijks gehoord. Deze muziek is zo nauw verbonden met het Engelse
orgeltype, dat uitvoering op een ander instrument nooit leidt tot een
bevredigend resultaat.
Frank Bridge (1879-1941) die zijn opleiding kreeg aan het R.C.
of M. bij Charles Stanford, componeerde naast o.a. piano-, kamer- en
orkestmuziek enkele orgelwerken die rond 1905 werden gepubliceerd. Een
grote belangstelling heeft zijn muziek echter nooit gehad.
Edward C. Bairstow (1874-1946) die orgel studeerde aan de
Westminster Abbey te Londen werd, na enige tijd andere posten te hebben
bekleed, in 1913 benoemd tot organist van de York Minster. In 1929 werd
hij professor aan de universiteit van Durham, waar hij reeds eerder de
doctorstitel voor muziek behaalde.
Ralph Vaughan Williams (1872-1958) studeerde aanvankelijk
geschiedenis te Cambridge, daarnaast bekwaamde hij zich vanaf 1890 in de
muziek aan het R.C. of M. bij o.a. Stanford en Parry. Later volgden nog
compositielessen bij Max Bruch en Maurice Ravel. De belangstelling die
Vaughan Williams voor de historie koesterde, is merkbaar in werken als de
mis in G voor koor a capella waar de invloed van William Byrd aanwijsbaar
is en natuurlijk de Fantasia on a Theme by Thomas Tallis.
Benjamin Britten (1913-1976) is een van de belangrijkste
componisten die Engeland heeft voortgebracht. Zijn veelzijdig oeuvre omvat
filmmuziek, opera, symfonische werken, liederen en kerkmuziek.
Charles Hubert Hastings Parry (1848-1918) die zijn loopbaan bij
de verzekeringsmaatschappij Lloyd begon, wijdde zich na het horen van de
muziek van Wagner geheel aan de toonkunst. Eerste bekendheid kreeg hij met
het Pianoconcerto in Fis (1880). Vervolgens schreef hij grote koorwerken,
liederen, orkest- en orgelmuziek. Vanaf de oprichting in 1883 van het
Royal College of Music, werd Parry aangesteld als docent; in 1894 volgde
hij er Grove op als direkteur. In 1900 werd Parry benoemd tot hoogleraar
te Oxford.
Herbert Howells (1892-1983) de laatste van de grote Engelse
romantici, studeerde compositie bij Stanford en Wood aan het R.C. of M.
Invloeden die de stijl van Howells zo bijzonder maken zijn afkomstig van
het gregoriaans, de modi, pentatoniek en volksmuziek. Daarnaast speelde
zijn affiniteit met het Tudor-tijdperk en de vriendschap met Vaughan
Williams een grote rol. Diens premiere van de Fantasia on a Theme of
Thomas Tallis (1910) maakte op Howells een diepe indruk.
De Psalmprelude op. 32 behoort tot de eerste bundel
Psalm-preludes en werd geschreven in 1915.
|
© 2005 Tjeerd van der Ploeg, organist | laatste wijziging 09-01-2010 | sitedesign PARVIS |